Wiedza na temat zaburzeń lękowych, niezbędna do podejmowania skutecznych interwencji wobec Pacjentów, wykracza poza klasyfikacje zaburzeń i treści dostępne w podręcznikach. Zamknięcie problematyki lęku w sztywne ramy konkretnej podgrupy klasyfikacyjnej jest wysoce teoretyczne, tym samym wydaje się nad wyraz sztuczne, nieprzystające do problemów, z którymi spotykamy się w praktyce pomocowej. Problematyka lęku jest przecież niesłychanie szeroka, nierzadko skryta i dynamiczna. Celem szkolenia będzie dostarczenie Uczestnikom wiedzy o klinicznych fenomenach lęku w ujęciu szerszym niż dostępne w klasyfikacjach. Uczestnicy uzyskają pogłębioną wiedzę na temat:
- Lęku jako mechanizmu napędowego dominujących symptomów, których doświadcza Pacjent. Prelegent przedstawi zasady identyfikowania lęku jako podłoża zaburzeń psychicznych oraz możliwych błędów w procesie diagnozy stanów lękowych.
- Problematyki wglądu oraz krytycyzmu Pacjenta wobec własnych zaburzeń lękowych oraz różnic osobowościowych między Pacjentami o różnym poziomie wglądu. Poruszony zostanie także problem wglądu u Pacjentów z objawami wytwórczymi.
- Lęku w typowych i nietypowych manifestacjach: jako objawu klasycznie nerwicowego, a zarazem potrafiącego indukować przekonania i postawy urojeniowe. Omówione zostaną czynniki sprzyjające wystąpieniu objawów wytwórczych, „upsychotycznieniu się” zaburzenia.
- Paranoiczności (od wielu lat, termin niemal zupełnie ignorowany w europejskiej klasyfikacji medycznej, tym samym i w naszej codzienności klinicznej), narcystyczności oraz anankastyczności. Wiele tych zagadnień bezpośrednio odniesie się do specyfiki zaburzeń psychicznych w dobie pandemii SARS-CoV-2 (co dotyczy między innymi postawy względem szczepienia) – wiedza zdobyta podczas szkolenia pomoże w ich trafnej interpretacji.
- Bólu psychogennego oraz związków leku z bólem. Zaburzenia te są potężnym wyzwaniem diagnostyczno-terapeutycznym, wymagającym interdyscyplinarnego podejścia i trudnym w leczeniu.
Podczas szkolenia nie będą powtarzane treści znane Uczestnikom z klasyfikacji czy podręczników. Prelegent omówi poszczególne zagadnienia, odwołując się do historii Pacjentów. Uczestnicy szkolenia będą mogli z pomocą Prelegenta zaplanować proces diagnostyczno-terapeutyczny, a także elementy pracy nad wglądem, zwłaszcza w kontekście dekompensacji psychotycznych oraz depresyjnych.
Dr n. med. Maciej Żerdziński jest specjalistą psychiatrą i ordynatorem II Oddziału Psychiatrii w katowickim Centrum Psychiatrii im. dr. Krzysztofa Czumy. Od wielu lat zajmuje się szeroko pojętą problematyką zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych i schorzeń im pokrewnych, zaburzeń afektywnych oraz lękowych. Obok codziennej pracy klinicznej z Pacjentem, jest autorem licznych publikacji, poradników, wystąpień i warsztatów terapeutycznych oraz recenzentem „Psychiatrii Polskiej” i „Psychiatry”. Dr Żerdziński jest też twórcą konferencji naukowo-szkoleniowej dotyczącej OCD (do tej pory, wraz ze swoim zespołem, zorganizował 3 ogólnopolskie edycje). Pewnym podsumowaniem działań naukowo-dydaktycznych Autora jest obszerna monografia „Natręctwa” (Termedia, 2018).
Obok pracy lekarza psychiatry, Maciej Żerdziński jest również pisarzem literatury science-fiction (m.in. Opuścić Los Raques, Imperium Hiacyntów). W swojej twórczości literackiej, często podejmuje temat osób cierpiących psychicznie, które muszą sprostać tak bardzo obcej im rzeczywistości.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób pracujących z pacjentami cierpiącymi z powodu zaburzeń i chorób psychicznych. Potrzeby Pacjentów daleko wykraczają poza farmakoterapię, którą zasadniczo prowadzi specjalista psychiatra lub lekarz rezydent będący w trakcie specjalizacji. Obok nich, w proces terapii pacjenta zaangażowane są również inne osoby świadczące usługi psychiatryczne, których kompetencje oraz udział w procesie terapeutycznym są często niedoceniane. Z naszego szkolenia najpełniej skorzysta: psycholog, psychoterapeuta, psychiatra, lekarz POZ, inne specjalizacje medyczne zainteresowane tematem.
Osoby te odgrywają istotną rolę w procesie leczenia, a jednak rzadko mają możliwość bezpośredniej, partnerskiej współpracy z lekarzem psychiatrą. Uzyskana podczas szkolenia wiedza pozwoli nie tylko adekwatniej komunikować się z Pacjentem, ale − przede wszystkim − ma służyć wypracowaniu możliwie skutecznych interwencji psychoterapeutycznych.