Komu z nas nie przyszła do głowy myśl, że za dużo pracuje albo za dużo wydaje pieniędzy, za dużo czasu spędza przed komputerem albo za dużo je? Jak często zdarza się, że w ważnych, poruszających, zabawnych lub pięknych momentach zamiast być tu i teraz, sięgamy po telefon, by zrelacjonować zdarzenie w mediach społecznościowych? Czy nasze dzieci wolą spędzać czas aktywnie, wśród rówieśników, czy do dobrej zabawy wystarcza im smartfon lub konsola? Jak rozpoznać, czy te zachowania mieszczą się jeszcze w granicach zdrowia, czy świadczą już o utracie kontroli?
Żyjemy coraz szybciej, pracujemy coraz więcej. Coraz mniej natomiast mamy czasu na spotkania z bliskimi, realizację zainteresowań, wspólny dobry czas. Takie warunki kulturowo-społeczne sprzyjają kształtowaniu się i utrwalaniu pewnych sposobów funkcjonowania, które aktualnie nazywa się uzależnieniami behawioralnymi (pracoholizm, patologiczne uprawianie hazardu, uzależnienie od aktywności fizycznej, problemowe używanie komputera, internetu itp.). Problemy te dotyczą także dzieci i młodzieży.
Cele szkolenia:
Uczestnicy szkolenia zyskają możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności rozpoznawania uzależnień behawioralnych w okresie dzieciństwa i adolescencji. Prelegentka przedstawi także możliwości oddziaływania profilaktycznego i terapeutycznego wobec dzieci i młodzieży zmagających się z problemowym używaniem technologii, internetu, uzależnieniem od hazardu.
Cele szczegółowe:
- Przybliżenie uczestnikom specyfiki uzależnień behawioralnych i mechanizmów ich powstawania.
- Przekazanie wiedzy na temat możliwości rozpoznawania sygnałów ostrzegawczych, diagnozowania uzależnień behawioralnych oraz różnicowania zachowań mieszczących się w granicach zdrowia od zachowań problemowych.
- Przedstawienie przebiegu oraz konsekwencji nadmiernego używania technologii, internetu, problemowego korzystania z hazardu.
- Zaprezentowanie możliwych oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych wobec dzieci i młodzieży zmagających się z problemem uzależnienia.
- Przybliżenie uczestnikom wiedzy na temat wczesnych sygnałów uzależnień behawioralnych oraz prawidłowego sposobu reagowania na nie w szkole i w domu.
Psycholog, specjalność: psychologia kliniczna, kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej i Psychopatologii Rozwoju, z-ca dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Naukowo zajmuje się zagadnieniami związanymi z uzależnieniami, psychopatologią rozwojową i psychologią kliniczną dzieci i młodzieży. Jest autorką i współautorką wielu publikacji w tym obszarze, m.in. Odporność psychiczna dzieci alkoholików, Dzieci alkoholików w perspektywie klinicznej i rozwojowej czy Uzależnienia behawioralne. Jest też współredaktorką pierwszego w Polsce podręcznika Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (PWN, 2020). Oprócz pracy naukowej pracuje także jako psycholog – praktyk udzielając pomocy psychologicznej dzieciom, nastolatkom i ich rodzicom oraz jako biegły sądowy w sprawach karnych oraz w sprawach nieletnich.